At drive en fysisk butik har aldrig været sværere, end det er i dag. Internethandlen stiger, og kunderne stiller større krav om udvalg, helhedsoplevelse og en faglig ekspertviden fra medarbejderne om hvert enkelt produkt. Nye undersøgelser viser for eksempel, at 25,8% af alle butikker inden for modedetailsektoren er i fare for at lukke (kilde: Deloitte).

Oven i dette ændrer kundernes indkøbsvaner sig. De fysiske indkøb foretages i stigende grad i storcentre: Kunderne ønsker one-stop-shopping, og at de kan få en oplevelse samtidig med, at de fx går ud at spise.

Hvad gør du så, hvis du ikke er begunstiget med hverken en placering i et storcenter eller ejer en webshop?

Læs her om de seks ting, succesfulde butikschefer gør:

  1. De skaber en vision for deres butik. Du bliver nødt til at skabe et billede af, hvordan fremtiden skal se ud for din butik, et billede som du og dine medarbejdere kan se sig selv i. Vigtigst af alt skal du gøre dine medarbejdere bevidste om, hvordan de bidrager til visionen. Den amerikanske retailer Walmarts vision er kort og godt: ”To become the worldwide leader in retailing”. Hvis din kæde har en vision, så sørg for at din butik bidrager til den. Du kan sagtens lave en vision for din egen butik. Din vision kunne eksempelvis lyde således: ”Vi vil være den butik, som yder den bedste service” eller ”Vi vil være byens foretrukne supermarked”. En vision må aldrig bare være ord på et stykke papir! En vision skal føres ud i livet, og der er kun én til det - dig!

  2. De forstår økonomi og ved hvordan de handler på KPI'er. Når dagen er omme og kassen gøres op, så handler alt om tal. Hvad er det, kæderne styrer butikkerne med? Tal! Som butikschef bliver du nødt til at forstå hvilke KPI'er, du bør styre butikken efter og hvilke KPI'er, kæden styres efter, så du ved, hvor du skal bidrage til kædens målsætning. Men det er vigtigt ikke bare at forstå tallene, du skal vide, hvordan du påvirker tallene. Eksempelvis hvordan du forbedrer din butiks lageromsætningshastighed eller nedbringer dine personaleomkostninger.

  3. De har en klar målsætning og de forstår at nedbryde mål. Mange butikker, specielt kædebutikker, har en klar og tydelig målsætning i forhold til omsætning, bruttoavance, personaleomkostninger og lignende, som butikken og derved butikschefen bliver målt på. Men den gode butikschef forstår at nedbryde butikkens målsætning og forklare medarbejderne, hvordan målene skal nås, og hvad hver enkelt medarbejder skal bidrage med for at nå målene. Hvis din målsætning er at skabe en bedre kundeservice, bliver du nødt til at se på de ting, som har med kundeservice at gøre - som eksempelvis antallet af reklamationer, tilgængeligt personale og selvfølgelig medarbejderens adfærd.
     
  4. De har et værdisæt og skaber en vinderkultur. Kultur er det eneste, som ikke kan kopieres i en virksomhed. Hvis du har fået skabt en god kultur, så har du noget unikt. En vinderkultur skabes ud af det værdisæt, som du og dine medarbejdere arbejder efter hver eneste dag. Hvem skaber så værdisættet? Det gør du som leder. Hvis ikke du allerede har et værdisæt, så formulér et sæt af værdier, som du og dine medarbejdere kan arbejde efter. Værdierne er butikkens færdselsregler, og når du og dine medarbejdere skal tage en beslutning, kan det være lettere at træffe den rette beslutning ved at kaste et blik på, om den lever op til jeres værdisæt.

  5. De får medarbejderne til at følge sig. Fra leadership til followership. Du får aldrig dine medarbejdere til at følge dig, hvis du sidder bag et skrivebord eller gemmer dig i baglokalet. Du skal ud på gulvet og gå foran. Du skal som butikschef være den bedste til alle discipliner i butikken, og du skal ikke bare sige det med ord, du skal vise det med handlinger og med det gode eksempel. Det vil sige, at du skal vise dine medarbejdere, hvordan man laver det gode salg, eller hvordan man vender en reklamation til noget positivt. Du skal ikke være for fin til at tømme skraldespanden, fylde op på hylderne og så videre. Husk på, at dine medarbejdere spejler sig i dig, og hvis du arbejder hårdt og altid viser det gode eksempel, så gør dine medarbejdere det også.

  6. De sætter kunden i centrum. Når en kunde kommer ind, skal du vide, hvordan du finder ud af, hvad kunden har behov for uden at spørge sælgende. De dygtige ved, hvordan de taler interesseret med kunden og bliver venner med dem. Du skal skabe en relation til kunderne, så de kommer igen. Den personlige relation er netop den største styrke ved en fysisk butik i forhold til en internetbutik. 

I næste artikel giver jeg dig opskriften på at slå internetbutikken og få kunderne til at komme igen og igen.

BLEV DU INSPIRERET? TAG ET FAG ELLER EN HEL UDDANNELSE INDENFOR RETAIL