I forbindelse med NRF Retails Big Show i New York, havde jeg fornøjelsen af igen at være på retail tour med Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia. Endnu en gang er jeg blevet overrasket over, hvor hurtigt udviklingen går, når der er tale om digitale koncepter, omnichannel og customize shopping.

Jeg prøver her at beskrive nogle af de koncepter, jeg fandt mest interessante og som jeg tror, vil være med til at påvirke, hvordan retailkoncepter bliver sammensat i nærmeste fremtid.

Customize shopping hos Nike

Nikes nye flagskibsbutik på 650 Fifth Avenue er et must, hvis man vil opleve, hvordan en retailer kan udvikle customize shopping og skabe en omnichannel oplevelse på samme tid.

Butikken er ikke som en ”almindelig” flagskibsbutik. Her handler det om at inddrage forbrugeren og knytte forbrugeren til brandet, netop fordi forbrugere får en unik oplevelse, når hun bliver inddraget i tilblivelsen af sit eget unikke produkt. Eksempelvis kan du på forhånd bestille tid og en designer vil hjælpe dig med designe dine egne sko eller t-shirt. Du kan også med Nike-appen scanne produkterne via en QR kode, handle online i butikken og få produkterne leveret til dit hjem, hvilket er med til at skabe en omnichannel oplevelse.

 

Kundeinddragelse hos American Girl

Hvis du vil se, hvordan et legetøjskoncept skal skrues sammen, så vil jeg anbefale et besøg hos American Girl, 75 Rockerfeller Plaza.

American Girl har formået at skabe en unik oplevelse for små piger og differentierer sig på et niveau som ingen andre. Man kan online og i butikken bygge sin egen dukke. American Girl har så mange forskellige dukker, at man kan købe én, der ligner ens barn. Dernæst kan man booke tid til sin dukke i hårsalonen, hvor den kan få stylet sit hår, få øreringe i og få manicures.

Dukkens lille ejer (dvs. typisk små piger i alderen 3-9 år) kan efterfølgende få stylet sit hår og negle, så hun får samme look som dukken. Men det stopper ikke her. Der kan selvfølgelig også købes matchende outfits til pige og dukke, så de er 100% ens. Efterfølgende kan man booke bord i caféen, hvor der serveres mad som kun små piger kan lide.

En helt igennem fantastisk oplevelse og customize shopping når det er bedst.

 

BONOBOS et Omnichannel brand

BONOBOS er et af de få brands, der har formået at skabe og gennemføre en omnichannel oplevelse.

BONOBOS begyndte som et online herretøjsmærke, men er nu ved at åbne ”guideshops” over det meste af USA og er et af de hurtigst voksende herretøjsbrands i USA. Det som er enestående ved BONOBOS er, at man kun kan købe online - også i butikken, hvor man for øvrigt slet ikke kan købe noget. Til gengæld kan man i butikken bestille varerne og få dem leveret gratis dagen efter. Konceptet fungerer således, at kunden bestiller tid online, og personalet, som hedder ”guides” står klar med tøj i rette størrelser, når kunden ankommer. Efterfølgende behøver du ikke at gå ind i butikken igen. BONOBOS har nu alle din størrelsesoplysninger og du behøver kun at bestille på nettet.

Jeg var selv inde i BONOBOS, 95 5th Avenue for at prøve konceptet. Ærligt, så er det ikke min stil – men forretningsmodellen er meget interessant. 

BONOBOS i New York har skabt en helt unik omnichannel oplevelse. Foto: Kim Skaaning.

Jeg oplevede mange andre spændende koncepter som b.la. Uniqlo, Dyson, Happy Returns, Caper, Beautycounter, Amazone, Trader Joe´s og mange flere. 

Vil du blive en endnu bedre leder i detailhandlen? Så tag et fag eller måske endda en hel akademiuddannelse indenfor retail.

Læs mere om AU i Retail