Her får du 5 vigtige trin til at forbedre din butiks image.

Både butikschefer og personalet tror ofte, det er kædens opgave at sikre, at butikken har et godt image, eksempelvis gennem reklamer, beliggenhed og flot butiksdesign. Det er til dels rigtigt, men det er ikke hele sandheden. Faktisk kan både chef og butikspersonalet i den lokale butik gøre rigtigt meget for, at butikkens image bliver forbedret, og derved trække flere kunder til.

 

5 trin til et bedre butiksimage:
Trin 1: Identificer vigtige profilelementer for din butik
Trin 2: Udarbejd spørgeskema til imageanalyse
Trin 3: Udfør imageanalyse
Trin 4: Undersøg resultatet og lav en plan for forbedringer af dine profilelementer
Trin 5: Implementer din plan

Trin 1: Identificer vigtige profilelementer for din butik

En imageanalyse er en nem og hurtig måde at tage temperaturen på din butiks image, og om der er sammenhæng mellem den profil kæden ønsker, og det faktiske butiksimage.

Resultatet af imageanalysen kan efterfølgende bruges til at tilpasse din butiksprofil til dine unikke kunder, så du bedre kan fastholde kunder og ikke mindst optimere dit salg.

Imageanalyse

Er en metode til at finde ud af, hvilket billede eller indtryk forbrugeren har af din butik, og om det indtryk lever op til forbrugerens, kædens og butikkens forventninger.

Butiksimage

Et butiksimage er det billede, forbrugeren har af butikken. Kæden kan forsøge at påvirke deres image gennem branding.

Butiksprofil

Butiksprofilen består af mange forskellige elementer som personale, service, produkter, indretning, pris, produkt, facade, reklame mv.

Trin 2 og 3: Udarbejd ET spørgeskema og udfør imageanalyseN

Lad os tage udgangspunkt i et tænkt eksempel: Hvis vi ser på profilelementer for Irma, skal man ikke kigge mange minutter på Irmas hjemmeside for at opdage, hvilke profilelementer som er vigtige: Økologi, madinspiration, madoplevelser, kvalitet, ansvarlighed og god service. Bare for at nævne nogle få. Andre profilelementer kunne også være god beliggenhed, mulighed for parkering, højt/lavt prisniveau, god skiltning, mange nyheder osv. 

Hvis du fx er butikschef for en lokal Irmabutik og skal finde ud af, om din butiks image stemmer overens med kædens og kundens forventninger, skal du:

  1. Identificere de vigtige profilelementer 
  2. Lave et spørgeskema med udgangspunkt i profilelementerne
  3. Interviewe 100 kunder over en uge

I eksemplet med Irma skal du i spørgeskemaet tage afsæt i Irma-kædens profilelementer: Økologi, madinspiration, madoplevelser, kvalitet, ansvarlighed, god service.

Husk at du skal spørge kunder, der netop har handlet i butikken.

Spørgeskema-eksempel
Imageanalyse 
  Sæt kryds ud for det svar, du finder rigtigt  
Meget økologi             Lidt økologi
Meget
madinspiration
            Lidt madinspiration
Høj grad
mad-oplevelser
            Lille grad af madoplevelser
Høj grad af kvalitet             Lille grad af kvalitet
Høj grad af
ansvarlighed
            Lille grad af ansvarlighed
God service             Dårlig service
  1 2 3 4 5 6  
1 = Helt enig i venstre påstand
2 = Næsten enig i venstre påstand
3 = Delvis enig i venstre påstand
4 = Delvis enig i højre påstand
5 = Næste enig i højre påstand
6 = Helt enig i højre påstand

Mand: __ Kvinde: __ Alder: __

Hvor ofte kommer du i butikken (dagligt/ugentligt/månedligt) __

Må vi ringe dig op Ja__ Nej__, hvis ja

Navn/tlf.: _________________

Tilsagn om at vi må kontakte dig om imageanalysen:

Underskrift: __________________________________

Når du har interviewet 100 kunder, vil du have et godt billede af, hvordan dit butiksimage ser ud.

Trin 4 og 5: Undersøg analyseresultatet, lav en plan og implementer

Lad os blive i det tænkte eksempel, at du er butikschef for en lokal Irma, at du har interviewet 100 kunder, og at en overvejende del af kunderne var delvis, næsten eller helt enige i at servicen i butikken var dårlig, samt at kunderne oplevede lille grad af kvalitet.

Dette er profilelementer, som Irma-kæden vægter højt, og et resultat som dette ville være katastrofalt: Kunderne vil med overvejende sandsynlighed vælge din nærmeste konkurrent næste gang, de handler.

Som butikschef skal du derfor arbejde med at forberede dit butiksimage på de to profilelementer service og kvalitet.

  • Service
    Tal med dit personale – hvad er god service? Uddan og informer dem om, hvor vigtigt det er fx at hilse på kunder, når de kommer ind i butikken, smile til kunder ved kassen, spørge kunder om man kan hjælpe, hvis de ser ud som om, de har brug for hjælp osv.
  • Kvalitet
    Analyser det nærmere ved at ringe nogle udvalgte kunder op: Hvorfor mener de, at kvaliteten i butikken ikke er god? Eksempelvis kan det være, at kunden er kommet hjem med nogle dyre økologiske tomater, som viste sig ikke at være friske. I så fald skal du arbejde med din lageromsætningshastig for at sikre, at varerne ikke ligger for længe på hylderne.

Hvis du vil forbedre salget gennem et bedre image, bliver du nødt til at vide, hvilke knapper du skal skrue på for at blive bedre. Imageanalysen er et godt redskab til at finde ud af, hvor din butik har udviklingspotentiale.

BLEV DU INSPIRERET? TAG ET FAG ELLER EN HEL UDDANNELSE INDENFOR RETAIL

Vi tilbyder fag skræddersyet til dig, der arbejder indenfor detail, restaurant osv. på Akademiuddannelsen i Retail.