Når man tager en efteruddannelse, kan det være en udfordring at bringe den viden, man får, i praksis i sit daglige arbejde. Et transfer-projekt fra KEA Kompetence har sat fokus på, hvordan viden og værktøjer fra efteruddannelse bedre kan overføres til arbejdslivet. 

Du skal ikke bare vide, du skal kunne. Det er KEAs slogan, og det beskriver samtidig i én sætning formålet med vores transferprojekt på KEA Kompetence, hvor vi udbyder praksisnær efteruddannelse.

Forudsætningen for at vi lykkes med vores arbejde er, at de studerende kan gøre brug af deres uddannelse så hurtigt og effektivt som muligt - både til gavn for dem selv og deres arbejdspladser. Og når det lykkes, så er uddannelsen virksom. Man kunne fristes til at tro, at det er ganske lige til. En medarbejder deltager i efteruddannelse og vender tilbage til sin arbejdsplads og gør brug af sin viden. Sådan er det, når det virker; men erfaringerne og forskningen viser, at der ofte skal noget særligt til, for at medarbejder og virksomhed har gavn af medarbejderens efteruddannelse.

Undersøgelser blandt KEA Kompetences studerende peger på, at hver tredje studerende faktisk oplever barrierer, når de gerne vil gøre brug af deres nye viden. I en dimittendundersøgelse fra 2015 havde omkring 40 procent af de nyuddannede ikke fået nye opgaver. Kulturen på arbejdspladsen og manglende ledelsesmæssig opmærksomhed på medarbejdernes nye kompetencer, var de væsentligste årsager til at medarbejdernes kompetencer ikke blev brugt.

”Springet fra at vide til at kunne handler både om, hvad de studerende og virksomhederne gør for at bringe medarbejdernes nye kompetencer i spil, og om, hvordan vi som efteruddannelsessted kan understøtte, at efteruddannelsen bliver virksom i praksis,” fortæller Kim Pedersen, der var projektleder på transfer-projektet. 

Otte delprojekter

I projektet blev der lavet otte forsøg, hvor forskellige tilgange til at øge overførslen af viden og teorier blev testet af:

  1. FØR-FORBEREDELSE OG OPFØLGNING
    På uddannelsen ’Byggeriets lederuddannelse’ blev de studerende inden start på uddannelsen opfordret til at forholde sig til, hvad de ville have ud af deres uddannelsesforløb. Deres svar blev taget op undervejs i forløbet, og ved afslutningen arbejdede de studerende med, hvordan de kunne bringe deres nye viden i spil på deres arbejdsplads. Dette blev kombineret med en læringsstils- og profiltest.

  2. INTRODUKTIONSVIDEOER
    På akademiuddannelsen i HR blev der produceret to videoer til de kommende studerende og deres arbejdsgivere, som lagde op til dialog om kompetenceudvikling inden studiestart. Videoerne blev suppleret med skabeloner til samtaler om kompetenceudvikling og opfølgning på uddannelsesforløbet og kompetenceudviklingen.

  3. AKTION I EGEN ORGANISATION
    Inden undervisningsstart på et diplomhold i ledelse blev de studerende forberedt på, at de skulle interviewe deres ledere. Deres aktioner førte til afdækning og undersøgelse af centrale ledelsestemaer og skabte frugtbare dialoger mellem ledere og medarbejdere.

  4. VIDEOOPTAGELSER AF PRAKSIS
    På et hold i ’Organisation og arbejdspsykologi’ blev de studerende opfordret til at optage små filmklip fra deres egen organisation. Målet var at bringe deres praksis ind i klasserummet til fælles drøftelse med henblik på at koble mellem modulets teorier og de studerendes egen praksis.

  5. PRODUKTION AF CASES I UNDERVISNING
    For at træne de studerendes beskrivelser af deres egen praksis blev de sat til at udarbejde cases fra deres egen arbejdsplads. Målet var at bringe modulets teorier i spil med praksis og få de studerende til i fællesskab at reflektere over teoriernes anvendelighed.

  6. KOMMUNIKATIONSOPGAVE OG TRANSFERSAMTALE
    På modulet ’Pædagogik og kommunikation’ blev de studerende sat til at afprøve kommunikationsøvelser i praksis. Øvelserne blev senere taget op i undervisningen ud fra en transfervinkel. Her var fokus på, hvordan de studerende havde arbejdet med kommunikationsteori.

  7. FLIPPED LEARNING I BUTIKSØKONOMI
    På et virksomhedshold i ’Butiksøkonomi’ blev de studerende forberedt til undervisningen med ti små videoer om centrale teoretiske begreber, som de kommende studerende arbejdede med og relaterede til deres praksis inden studiestart. Målet var en bedre kobling mellem teori og praksis samt mere tid til faglig fordybelse og refleksion i undervisningen.

  8. ADMINISTRATION
    Den administrative proces' betydning for de studerende blev også undersøgt. Udgangspunktet var, at de potentielle studerende, som henvender sig til KEA Kompetence skriftligt eller telefonisk er motiverede og modtagelige for uddannelse, og at den rette hjælp og information kan understøtte de kommende studerendes retning for læring og senere transfer.

LÆS HELE RAPPORTEN